środa, 9 grudnia 2015

"Miejski Rzecznik Konsumentów w Poznaniu"


W dzisiejszym wpisie prezentuję Wam wywiad z dr Markiem Janczykiem - Miejskim Rzecznikiem Konsumentów w Poznaniu, który pełni także funkcję Przewodniczącego Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów. W poniższym wywiadzie dowiecie się, jakie kompetencje posiada Rzecznik, na co uważać podczas przedświątecznych zakupów i jak dostać się na staż dla studentów do biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów. 


Kto może pretendować na stanowisko Miejskiego Rzecznika Konsumentów?

Wymagania, jakie musi spełniać kandydat na stanowisko rzecznika konsumentów zostały określone w ustawie z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Rzecznikiem konsumentów może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie, w szczególności prawnicze lub ekonomiczne, i co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową.





Jakie kompetencje posiada Miejski Rzecznik Konsumentów?

Rzecznik konsumentów został powołany w celu zapewnienia konsumentom bezpłatnej pomocy prawnej. Jej zakres wynika z obowiązujących przepisów i obejmuje przede wszystkim udzielanie porad i informacji prawnych, występowanie do przedsiębiorców na rzecz konsumentów oraz pomoc procesową. W tym ostatnim przypadku Rzecznik konsumentów może samodzielnie wytoczyć powództwo na rzecz konsumenta, wstąpić do postępowania albo przygotować konsumentowi pozew i inne dokumenty procesowe do samodzielnego wniesienia. Przy wykonywaniu swoich zadań Rzecznik konsumentów współpracuje z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcją Handlową, organizacjami społecznymi zajmującymi się ochroną konsumentów. Ważnym zadaniem jest także prowadzenie edukacji konsumenckiej. W Poznaniu od kilkunastu lat Rzecznik organizuje olimpiadę wiedzy konsumenckiej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, prowadzi spotkania w szkołach oraz klubach seniora. Dla wszystkich dostępna jest strona internetowa www.poznan.pl/konsument, gdzie można zapoznać się z prawami i obowiązkami, które spoczywają na konsumentach i przedsiębiorcach oraz możliwościami dochodzenia roszczeń.

Istnieje grupa konkretnych problemów, z którymi petenci zgłaszają się do Biura Rzecznika Konsumentów najczęściej?

Przede wszystkim konsumenci zwracają się z prośbą o poradę prawną w przypadku, gdy zakupiona rzecz okaże się wadliwa albo gdy wykonawca usługi nie spełnia świadczenia zgodnie z umową. Konsumenci potrzebują pomocy przy zredagowaniu pisma reklamacyjnego, informacji o przysługujących im prawach, oceny zgodności postępowania przedsiębiorcy w obowiązującymi przepisami. Wątpliwości konsumentów dotyczą także umów zawieranych za pośrednictwem Internetu. Dla wielu osób zaskakujące jest, że w ten sposób można zaciągnąć jakieś zobowiązanie do zapłaty. Nie zdają sobie sprawy, że przecież nie wszystkie zasoby Internetu są dostępne za darmo. W końcu sporą grupę konsumentów stanowią osoby, które pochopnie zawarły umowę podczas odwiedzin akwizytora w domu lub w czasie prezentacji. Po zakupie rzeczy lub usługi dochodzą do wniosku, że w rzeczywistości nie jest im to potrzebne albo ich na to nie stać.

Zbliża się okres przedświątecznych promocji. Jakie uprawnienia przysługują konsumentom podczas świątecznych wyprzedaży i na co powinni uważać podczas zakupowego szaleństwa?

Konsumenci, którzy robią zakupy w ramach przedświątecznej wyprzedaży korzystają z takiej samej ochrony prawnej, jak osoby, które kupują rzeczy w zwykłym czasie. W przypadku, gdy produkt okaże się wadliwy (niezgodny z umową) konsumenci mogą przez okres 2 lat dochodzić od sprzedawcy odpowiedzialności i domagać się naprawy lub wymiany, a czasami nawet zwrotu pieniędzy. Okres przedświąteczny, w którym mamy do czynienia z powszechnymi promocjami i wyprzedażami sprzyja łatwiejszemu wydawaniu pieniędzy i kupowaniu wielu niepotrzebnych rzeczy albo potrzebnych ale w nadmiernej ilości. Trudno połączyć szaleństwo z rozsądkiem, a na tym zwykle korzystają sprzedawcy.


Dlaczego praca Rzecznika Konsumentów według Pana jest ważna?

Obecnie obowiązujące przepisy przewidują dla konsumentów wiele uprawnień. Oczywistym jest, że aby z nich skorzystać, muszą być konsumentom znane. Brak wiedzy na temat przysługujących praw powoduje, że nawet najlepsze regulacje prawne stają się całkowicie bezużyteczne. W tym zakresie bardzo ważną rolę odgrywają rzecznicy konsumentów. Wskazują konsumentowi nie tylko, jakie przepisy mają zastosowanie w jego sytuacji, ale także, jakie konkretne prawa mu przysługują oraz w jaki sposób może dochodzić swoich roszczeń. Udzielenie indywidualnej, skonkretyzowanej porady prawnej adekwatnej do przedstawionego stanu faktycznego jest bardzo ważne. Wystąpienia do przedsiębiorców ułatwiają konsumentowi dochodzenie roszczeń. Bardzo często przedsiębiorcy, po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika konsumentów, spełniają roszczenie konsumenta bez potrzeby kierowania sprawy do sądu.

Jakie wymagania należy spełnić, aby dostać się na staż dla studentów do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów?

Od kilku lat studenci mogą odbywać trzymiesięczne staże w biurze Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Osoby zainteresowane powinny wypełnić formularz zgłoszeniowy, który jest dostępny na stronie internetowej Urzędu Miasta Poznania. Oferta staży skierowana jest do studentów prawa przede wszystkim z III i IV roku.

Jak zachęciłby Pan studentów prawa do podjęcia stażu?

Studenci, którzy zakończyli staże bardzo chwalili sobie możliwość zdobycia praktycznej wiedzy i doświadczenia w przygotowywaniu pism, pozwów, innych dokumentów procesowych, poznania się z metodologii pracy prawniczej, umiejętności stosowania przepisów w praktyce. Napisanie pisma procesowego po zakończeniu stażu nie stanowi już dla byłych stażystów żadnego problemu.


Wniosek o pomoc do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Poznaniu
można przesłać listownie na adres:

Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów
ul. Libelta 16/20 w pomieszczeniach 110 - 113 (I piętro). Poznań
lub w formie elektronicznej na maila mrzk@um.poznan.pl

10 komentarzy:

  1. Fajnie, że uświadamiasz ludzi z taką prawniczą pasją :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za pozytywny komentarz i docenienie mojego zaangażowania. Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  2. O, to ciekawe. Nawet nie wiedziałam, że istnieje taka instytucja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że dzięki mojemu wpisowi dowiedziałaś się o instytucji Konsumenta, a w razie potrzeby będziesz mogła skorzystać z jego pomocy i walczyć o swoje prawa. Pozdrawiam serdecznie! :)

      Usuń
  3. Jestem konsumentem i cieszę się, że tu trafiłam :) Bardzo fajna tematyka bloga, nawet dla kogoś kto z prawem ma niewiele wspólnego może się wiele dowiedzieć :) Będę tu zaglądać! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za pozytywną opinię i bardzo się cieszę, że będziesz częściej odwiedzać bloga. Pozdrawiam serdecznie! :)

      Usuń
  4. Warto znać swoje prawa aby móc z nich korzystać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całkowicie się zgadzam. Tylko znając swoje prawa, jesteśmy w stanie się obronić w momencie, gdy zostaną one naruszone. Pozdrawiam serdecznie! :)

      Usuń
  5. Instytucję Rzecznika znam. Pierwszy raz dostałem do ręki ,,coś'' żywego o jego pracy. Kompetencjach, możliwosciach. Stołeczny rzecznik ma masę pracy. Większość spraw jest dużego kalibru.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pełni się zgadzam, iż Miejski Rzecznik Konsumentów ma naprawdę wiele pracy, ale jego działalność jest niezbędna, aby chronić prawa konsumentów i pomagać im rozwiązywać sytuacje, w których inne instytucje lub przedsiębiorcy dopuścili się naruszenia tych praw. Pozdrawiam serdecznie! :)

      Usuń