czwartek, 17 sierpnia 2017

"Odszkodowanie za odwołany lot"


Dzisiejszy wpis jest drugim z serii artykułów dotyczących stricte problemów prawnych, z jakimi możecie się spotkać w życiu codziennym podczas wakacji. Druga połowa sierpnia to szczególnie gorący czas, w którym wielu z Was zdecydowało się na wymarzony urlop za granicą. Dlatego też dzisiejszy wpis traktuje o sytuacji, gdy w Wasze wakacyjne plany podróżnicze uległy zmianie z powodu odwołanego lotu. Przy okazji zachęcam Was do zajrzenia na bloga "Ślubne potyczki prawne", na którym znajdziecie artykuł radzący, kiedy możecie zawalczyć o odszkodowanie za opóźniony lot (nie tylko w podróży poślubnej).





Prawa pasażera linii lotniczych



Każdemu pasażerowi przysługują dwa podstawowe prawa. Po pierwsze należy pamiętać, że ani nasze obywatelstwo, ani miejsce zakupu biletu nie może mieć wpływu na podwyższenie jego ceny. Po drugie można domagać się odszkodowania i poszanowania praw pasażera w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu, a także w sytuacji, gdy nastąpi nadkomplet rezerwacji, w wyniku czego odmówiono wstępu na pokład samolotu. Podkreślić trzeba, że omawiane uprawnienia zostały wprowadzone na mocy rozporządzenia unijnego, wobec czego dotyczą sytuacji, gdy pasażer wylatuje z dowolnego lotniska na terenie UE, jak też, gdy przylatuje samolotem na obszar UE samolotem przewoźnika unijnego bądź pochodzącego z Islandii, Szwajcarii lub Norwegii.


Obowiązki linii lotniczych



Zwykle powodem odwołania lotu jest dyspozycyjność załogi lub problem techniczny samolotu. W efekcie utrudnia to nam bądź nawet uniemożliwia punktualne przybycie do portu docelowego. Jeżeli nasz lot został opóźniony lub odwołany (zmienił się numer lotu), linie lotnicze, z których usług korzystamy, mają obowiązek zorganizować nam podroż do punktu docelowego, jak również zwrócić nam koszty biletu oraz zapewnić bezpłatny transport do portu lotniczego, z którego wyruszyliśmy. W sytuacji, gdy opóźnienie jest dłuższe niż 3 godziny, możemy domagać się zwrotu pieniędzy. Jednocześnie należy pamiętać, że w sytuacji, gdy przyjmiemy zwrot kosztów, przewoźnik nie musi już zapewniać nam pomocy w postaci m.in. organizacji dalszej podróży. 





Linie lotnicze mają obowiązek poinformować o prawach pasażera, a także o przyczynie znacznego opóźnienia, odwołania lotu lub niewpuszczenia nas na pokład. Powinniśmy przy tym otrzymać propozycję alternatywnego lotu w podobnym terminie. Warto również pamiętać, że w powyższych sytuacjach przysługuje nam prawo do otrzymania bezpłatnych napojów, posiłków, wykonania rozmów telefonicznych, jak również ewentualnego noclegu.

Odszkodowanie


W przypadku opóźnienia, odwołania, jak i odmowy przyjęcia na pokład, mamy prawo domagać się odpowiedniego odszkodowania w Euro, zależnie od długości trasy. W Europie linie lotnicze za roszczenia pasażerów wypłacają średnio ok. 250 do 600 euro w zależności od długości trasy. Linie lotnicze mogą odmówić wypłaty odszkodowania w sytuacji, gdy m.in. lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności (np. strajk, zakaz lotów) lub złych warunków pogodowych. Podobnie, gdy otrzymaliśmy informację o odwołaniu lotu na dwa tygodnie przed datą lotu lub otrzymaliśmy propozycję lotu zastępczego. Proces zgłoszenia szkody i ubiegania się o odszkodowanie może potrwać od kilku dni do nawet kilku tygodni. Zależne jest to od okoliczności danego zdarzenia jak również reguł postępowania danego przewoźnika. W ostateczności możliwym jest, że o odszkodowanie będziemy zmuszeni walczyć w sądzie. Pamiętajmy również, że w powyższych sprawach obowiązuje dwuletni termin przedawnienia. Warto pamiętać, że szereg szczegółowych informacji związanych z podróżami lotniczymi znajdziemy również na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

14 komentarzy:

  1. Howdy would you mind letting me know which hosting company you're working with?
    I've loaded your blog in 3 completely different internet browsers and
    I must say this blog loads a lot quicker then most. Can you
    recommend a good hosting provider at a reasonable price?
    Many thanks, I appreciate it!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hi! Thank you for your comment. Blog is running under blogspot servers. Currently I don't have a domain or hosting. I'm glad that in spite of all the blog is well displayed and positioned. However, I also recommend Wordpress. If you have any further questions - feel free to write a comment. Best wishes!


      Usuń
  2. Linie lotnicze wypłacają od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy. To jest bardziej precyzyjne wyjaśnienie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie za komentarz i udostępnienie eksperckiej informacji. Uaktualniłam treść powyższego artykułu zgodnie z Pana poradą. Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  3. Dzięki za ciekawy i uświadamiający wpis :) Warto o tym wiedzieć, nim wybierzemy się w podróż samolotem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzień dobry,
    w przypadku opóźnionych, odwołanych lub przepełnionych lotów rekompensata może wynieść od 250 do 600 euro w zależności od zdarzenia. Zachęcam do skorzystania z szybkiej i bezpłatnej ekspertyzy przeprowadzonej przez naszych ekspertów, chętnie pomożemy odzyskać należne pieniądze. Jako jedyni w branży odszkodowań lotniczych oferujemy wybór – dwie drogi do odszkodowania, czyli obsługę prawną lub błyskawiczną rekompensatę.

    Po więcej informacji zachęcam do kontaktu z infolinią pod numerem 781 000 781 lub porozmawiania z naszym konsultantem na stronie: https://polisaplus.pl
    Gdyby pojawiły się pytania, jestem do dyspozycji.

    Z poważaniem,
    Online Ekspert Polisa Plus

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeśli sami nie jesteśmy specjalistami i nie wiemy jak zająć się takimi kwestiami, warto konsultować się bezpośrednio z kancelarią. Podrzucam link do tej, z której usług ostatnio korzystałam klik. Niestety nie mam odpowiedniej wiedzy, aby przejść przez taki proces sama i pomoc eksperta była niezbędna.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetnie napisane i proszę o więcej takich artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wydaje mi się, że bardzo rzadko odszkodowanie proponowane przez ubezpieczyciela jest adekwatne do poniesionych strat. Wtedy warto jest zdecydować się na to aby skorzystać z usług takiej https://wieksze-odszkodowanie.pl/porady-prawne/ doświadczonej w tych sprawach kancelarii. Artur Klimkiewicz już nie raz wywalczył dla swoich klientów sumy kilkukrotnie wyższe i na prawdę moim zdaniem warto jest z nimi współpracować

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję za szczegółowe informacje, choć mam nadzieję, że nei bedę musiala korzystać :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo pomocne informacje i wskazówki, które warto a nawet należy znać.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawie to zostało opisane. Będę tu zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń